Вітаю вас.
Ми продовжуємо вивчати з вами тему " Спадковість і мінливість".
Останнє домашнє завдання, яке ви отримали, за темою "Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини" . На допомогу вивчення цієї теми пропоную вам переглянути відео, прочитати та записати у зошит конспект та виконати тести . Звертаю увагу, що декілька тестів мають декілька відповідей.
Відповіді на тести надіслати мені на Вайбер у формі повідомлення за телефоном +380955135743, указав ПІБ учня Звертаю вашу увагу на зміну форми виконання роботи.
Наприклад, 1 а; 2 а, г, в; 3 - 1г, 2б, 3а . і т. д.
С повагою до вас Алла ІванівнМОНОГЕННЕ ТА ПОЛІГЕННЕ УСПАДКУВАННЯ ОЗНАК У ЛЮДИНИ. ПОЗАХРОМОСОМНА (ЦИТОПЛАЗМАТИЧНА) СПАДКОВІСТЬ У ЛЮДИНИ1.
Моногенне успадкування ознак у людини
Моногенним називається
такий тип успадкування, коли спадкова ознака контролюється одним геном.
Аутосомно-домінантне успадкування моногенних ознак. Внаслідок того, що домінантні гени, які
викликають розвиток захворювання, у гомозиготному стані здебільшого летальні,
то всі шлюби між здоровими і хворими належать до типу Аа х аа, де А — домінантний
ген, який визначає розвиток спадкового захворювання, а — рецесивний ген.
За цього типу успадкування хвороб переважають такі умови: кожна
хвора людина має хворого одного з батьків; захворювання передається спадково;
хворі є в кожному поколінні; у здорових батьків діти будуть здоровими;
захворіти можуть і чоловіки, і жінки однаково часто, оскільки ген локалізується
в ауто- сомі; імовірність народження хворої дитини, якщо хворий один із
батьків, становить 50 %.
За таким типом успадковуються деякі нормальні й патологічні
ознаки: біле пасмо волосся; темне волосся; товста шкіра; горбинка на переніссі;
здатність згортати язик трубочкою; ямочка на підборідді; праворукість;
короткозорість та ін.
Аутосомно-рецесивне успадкування моногенних ознак. Якщо рецесивні гени локалізовані в
аутосомах, то з’являються вони тільки в разі шлюбу двох гетерозигот або
гомозигот за рецесивним алелем.
За аутосомно-рецесивним типом успадковуються такі ознаки в людини:
тонка шкіра; 0(І) група крові; група крові Rh-; світлі очі; нормальний зір;
прямий ніс; хвороби обміну речовин (фенілкетонурія, галактоземія та ін.).
Аутосомно-рецесивний тип успадкування хвороб має ряд характерних
рис: від здорових батьків народжуються хворі діти; від хворого батька
народжуються здорові діти; хворіють в основному сибси (брати, сестри), а не
батьки і діти, як за домінантного типу успадкування; у родоводі переважає
більший відсоток близькородинних шлюбів; усі здорові батьки хворих дітей є
гетерозиготними носіями патологічного гена; однаково часто хворіють чоловіки і
жінки; у гетерозиготних носіїв співвідношення хворих і здорових дітей складає
1:3.
2.
Полігенне успадкування ознак у людини
Більшість кількісних ознак організмів визначається декількома
неалельними генами (полігенами). У цьому випадку два або більше домінантних
алелів однаковою мірою впливають на розвиток однієї й тієї ж ознаки. Їхня дія
підсумовується. Тому полімерні гени позначають однією літерою латинського
алфавіту з цифровим індексом, наприклад: А1А1 і a1а1,
A2A2 і a2a2, A3A3 і
a3a3 т. д.
Полімерними генами визначається багато морфологічних,
фізіологічних і патологічних особливостей: зріст; маса тіла; статура; колір
волосся; розумові здібності; величина артеріального тиску та ін.
Пігментація шкіри у людини визначається п’ятьма або шістьма
полімерними генами. У корінних жителів Африки (негроїдної раси) переважають
домінантні алелі, у представників європеоїдної раси — рецесивні. Тому мулати
мають проміжну пігментацію, але в разі шлюбів мулатів у них можлива поява як
більш, так і менш інтенсивно пігментованих дітей.
3. Позахромосомна (цитоплазматична)
спадковість у людини
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість — це передача
потомству певних ознак та властивостей, які визначаються спадковими факторами,
що локалізовані у мітохондріях цитоплазми.
Мітохондріальний геном містить 13 генів і низку послідовностей, що
кодують різні РНК. Успадкування відбувається не за законами Менделя, а лише за
материнською лінією: від матері — до нащадків. Мітохондріальна ДНК яйцеклітини
не піддається рекомбінації та успадковується цілком. Мітохондрії сперматозоїда
розташовані лише в середині та в кінці джгутика, який під час запліднення не
проникає в яйцеклітину. Таким чином, у зиготі опиняються лише мітохондрії,
успадковані від матері разом з цитоплазмою яйцеклітини.
Нуклеотидна послідовність зазнає змін від покоління до покоління тільки за рахунок мутацій, які відбуваються в десяток разів інтенсивніше, ніж у ядерній ДНК
Нуклеотидна послідовність зазнає змін від покоління до покоління тільки за рахунок мутацій, які відбуваються в десяток разів інтенсивніше, ніж у ядерній ДНК
ТЕСТОВІВІ ЗАВДАННЯ З ТЕМИ « М.ОНОГЕННЕ ТА
ПОЛІГЕННЕ УСПАДКУВАННЯ ОЗНАК У ЛЮДИНИ»
В. кодомінуванням; Г. рецесивним успадкуванням.
3. За аутосомним - домінантним типом успадковуються:
А. нормальний зір; Б. резус-фактор; В. альбінізм; Г.блакитні очі.
4. Успадкування ознак, що контролюється алелями одного гена:
А. домінантне; Б. аутосомне; В. моногенне; Г. кодомінування.
5. Ріст людини - це успадкування:
А. моногенне; Б. полігенне; В. зчеплене
зі статтю; Г. кодомінування.
6. Х- зчеплене рецесивне успадкування характерне для:
7. У представників жіночої статі налічується:А. 23
групи зчеплення;Б. 24 групи зчеплення;
В. 46 груп зчеплення; Г. 48 груп зчеплення.
8. Гени надмірного оволосіння вушних раковин
(гіпертрихоз) локалізовані:
А. ауто хромосомах; Б. Х – хромосомах;
В. Y- хромосомах;
Г. Х і Y- хромосомах.
9. Ознака проявляється:
А. тільки у синів; Б. незалежно від статі;В.
тільки у доньок.
10. Ким передається ознака:
А. матір’ю; Б. як батьком, так і матір’ю; В. батьком.
11. Органели клітини людини, що містять власну ДНК:
А. рибосоми; Б. мітохондрії;
В.
лізосоми; Г. ендоплазматичний
ретикулум.
12. Для людини характерні такі типи успадкування ознак:
А. аутосомно-домінантний; Б. аутосомно-рецесивний;
В. зчеплений зі статтю домінантний;
Г. зчеплений зі статтю рецесивний.
Вам потрібно опрацювати матеріал підручника - параграфи 38 - 40.
Вам потрібно опрацювати матеріал підручника - параграфи 38 - 40.
На допомогу вам конспект уроку
Медична генетика
Які науки вивчають людину? Який каріотип
має людина? Які методи можна використати для вивчення спадковості людини? Що
таке мутації? Які бувають мутації?
Генетика людини і спадкові захворювання
Генетика людини вивчає явища спадковості й мінливості в популяціях людей,
особливості успадкування нормальних і патологічних ознак, залежність
захворювання від генетичної схильності й факторів середовища. Питаннями
вивчення спадкових захворювань займається окремий розділ генетики людини —
медична генетика, яку часто розглядають як окрему галузь медицини.
Надзвичайно важливою метою медичної генетики є дослідження механізмів
виникнення спадкових захворювань. Це важка праця, але в деяких випадках
генетики вже досягли значних успіхів.
Завдання і методи медичної генетики
Як і будь-яка галузь науки, медична
генетика має свої завдання і методи досліджень, що їх використовує для
виконання цих завдань. Основними завданнями медичної генетики є:
• діагностування спадкових захворювань;
• дослідження молекулярно-генетичних основ спадкових захворювань;
• аналіз поширення спадкових захворювань у різних популяціях;
• проведення медико-генетичного консультування;
• здійснення пренатальної (допологової) діагностики спадкових захворювань;
• виявлення факторів ризику розвитку захворювань зі спадковою схильністю.
Методи медичної генетики співпадають з методами генетики людини. Це такі
методи: генеалогічний, близнюковий, цитогенетичний, популяційно-статистичний, а
також увесь комплекс молекулярно-генетичних методів.
Основні напрями медичної генетики
У медичній генетиці існує три основні напрямки роботи, які пов’язані з
різними аспектами роботи зі спадковими захворюваннями:
• профілактика спадкових захворювань;
• діагностика спадкових захворювань;
• лікування спадкових захворювань та їхніх наслідків.
Профілактика спадкових захворювань є найбільш розвиненим напрямком.
Захворювання поділяються на соціальну, коли робота ведеться з усім населенням
або певними соціальними групами, та індивідуальну, засновану на аналізі
індивідуального генотипу чи родоводу з оцінкою персонального ризику народження
дітей зі спадковими захворюваннями. Цей напрям не вимагає великих фінансових
витрат, але дозволяє суттєво знизити ризики спадкових захворювань як для
окремої родини, так і для популяції в цілому.Діагностика спадкових захворювань може бути прямою або опосередкованою.
Пряма діагностика ґрунтується на методах прямого аналізу ДНК людини, генних
продуктів або каріотипу. Опосередкована діагностика будується на всіх інших
методах, які не дають пряму інформацію щодо порушень на генному або
хромосомному рівнях.
Лікування спадкових захворювань тривалий час залишалося найбільш складним
для реалізації напрямком медичної генетики. Тривалий час перевага віддавалася
корекції наслідків порушення роботи генів, наприклад, ліквідації морфологічного
чи біохімічного дефекту, причиною якого було спадкове захворювання. Наприклад,
спадкову полідактилію можна виправити хірургічно, а розвиток аномалій у разі
фенілкетонурії попередити за допомогою певної дієти. Але останнім часом дедалі
більш стрімкими темпами розвивається генна терапія. Головним її завданням є
заміна дефектних генів на нормальні й повна ліквідація захворювання в окремої
людини.
Отже, тепер ви знаєте
1. Що таке медична генетика?
2. Які основні завдання медичної генетики?
3. Які методи може використовувати медична генетика?
21.04.
Тема уроку. Лікування та профілактика спадкових хвороб людини. Розв'язування задач на закономірності спадковості людини.
Завдання.
1. Опрацювати матеріал параграфа 41 підручника;
2. Повторити матеріал параграфів 35 -39, переглянув відео
3. Виконати практичну роботу з підручника ( с. 155 - 156).
1. Опрацювати матеріал параграфа 41 підручника;
2. Повторити матеріал параграфів 35 -39, переглянув відео
3. Виконати практичну роботу з підручника ( с. 155 - 156).
Записати її виконання у зошит( протягом тижня) та переслати мені на електронну почту до 28.04
shelukhanova.alla@gmail.com ;
shelukhanova.alla@gmail.com ;
4. Опрацювати конспект та занести його до зошита.
Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.
Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.
Чим спадкові хвороби відрізняються від вроджених вад розвитку?
Спадкові хвороби виникають при
змінах генетичного матеріалу, передаються нащадкам у рецесивному або домінантному
станах
( дальтонізм, гемофілія, синдром Дауна…)
Спадкові вади метаболізму – виникають при
внутрішньоутробному розвитку зародка, внаслідок дії певних чинників патогенів.
·
хромосомні – обумовлені порушеннями кількості і структури хромосом:
– аномалії аутосом (хвороба Дауна, синдром Едвардса, Патау);
– аномалії статевих хромосом (синдром Шерешевського-Тернера,
Кляйнфельтера);
·
генні хвороби – обумовлені порушенням у структурі генів (полідактилія,
альбінізм, гемофілія, дальтонізм, іхтіоз),
·
хвороби зі спадковою схильністю (подагра, цукровий діабет, виразкова
хвороба, бронхіальна астма, шизофренія, епілепсія);
·
спадкові вади метаболізму:
– порушення амінокислотного обміну (фенілкетонурія);
– порушення вуглеводного обміну (галактоземія);
– порушення ліпідного обміну (ліпідози);
– порушення обміну мукополісахаридів (муковісцидоз).
05.05.
Тема. Репродукція та розвиток.
Тема. Репродукція та розвиток.
1. Опрацювати матеріал параграфа 42 - 46 підручника;
«Репродукція та розвиток. Розмноження»
4. Виконати лабораторну роботу 3. Вивчення будови статевих клітин людини ( с. 189, підручник).
а. Виконати малюнки 49.1 та 49.2 у зошиті;
б. Порівняльну таблицю статевих клітин перенести з відео до зошита;
в. Записати у зошиті, що означають наступні терміни:
1. гаметогенез;2. оогенез;
3. сперматогенез;4.спермії;
5. полярні тільця;
6. фолікул.
г. Замість висновку виконаєте тести " Закінчи речення"
2. Вивчити основні поняття теми.
3. Переглянути відео.
4. Надати відповіді на тести до 11.05 на Вайбер.
«Репродукція та розвиток. Розмноження»
1. Укажіть усі можливі характеристики сперматозоїда:
а. має кулясту форму; б. має мітохондріальну спіраль;
в. має багато жовтка; г. при заплідненні передає виключно ядерну спадкову інформацію;
а. має кулясту форму; б. має мітохондріальну спіраль;
в. має багато жовтка; г. при заплідненні передає виключно ядерну спадкову інформацію;
д. може рухатися; ж. має додаткові
оболонки;
з. може розчиняти оболонки.
2. У результат сперматогенезу утворюється....
а. 4 сперматозоони; б. 3 сперматозоони і 1 полярне тільце;
в. 2 сперматозоони і 2 полярних тільця;
г. 1 сперматозоон і 3 полярних тільця.
3. Спосіб статевого розмноження, за якого розвиток нового організму здійснюється із незаплідненої яйцеклітини:
а. гермафродитизм; б. роздільностатевість;
в. партеногенез; г. поліембріонія.
4. В чоловічих і жіночих статевих залозах в зоні росту міститься 10 000 первинних статевих клітин. Скільки з них утвориться сперматозоїдів та яйцеклітин?
а. 10 000 сперматозоїдів та 10 000 яйцеклітин;
б. 40 000 сперматозоїдів та 10 000 яйцеклітин;
в. 40 000 сперматозоїдів та 40 000 яйцеклітин;
г. 10 000 сперматозоїдів та 40 000 яйцеклітин.
5. Тип розмноження малярійного плазмодія:
а. брунькування; б. шизогонія; в. спороутворення;
г. партеногенез.
6. Які клітини приймають участь в процесі нестатевого розмноження:
а. гамети; б. соматичні; в. залежить від виду організмів;
г. всі відповіді вірні.
7. Біологічне значення статевого розмноження:
а. протягом короткого часу забезпечує величезну кількість нащадків;
б. забезпечує існування виду в природі;
в. забезпечує утворення нових ознак під час онтогенезу;
г. розширює можливості виду пристосовуватися до умов середовища, що змінюються.
8. Розвиток нового організму з незаплідненої яйцеклітини:
а. партеногенез; б. поліембріонія; в. копуляція; г. кон'югація.
9. Тваринний організм, статеві залози якого утворюють жіночі і чоловічі статеві клітини:
а. гермафродити; б. роздільностатеві; в. одностатеві; г. двостатеві.
10. Чоловіча стать:
а. ХХ; б. ХУ; в. жіноча; г. чоловіча.
11. Жіноча стать:
а. ХХ; б. ХУ; в. жіноча; г. чоловіча.
12. Репродукція відбувається у формі:
а. розмноження; б. мутації; в. розвитку; г. росту.
13. Укажіть спосіб розмноження, у результаті якого виникають колонії:
а. живцювання; б. множинний поділ; в. утворення вусів; г. брунькування.
14. Переваги статевого розмноження над нестатевим пов`язані з ...
а. великою кількістю нащадків;
б. значною генетичною різноманітністю нащадків;
в. більшим поширенням нащадків;
г. нижчою чутливістю до дії середовища.
16. Під час якого процесу багаторазово ділиться ядро материнської клітини та вона стає багатоядерною:
а. спорогенез; б. гаметогенез; в. шизогонія; г. брунькування.
з. може розчиняти оболонки.
2. У результат сперматогенезу утворюється....
а. 4 сперматозоони; б. 3 сперматозоони і 1 полярне тільце;
в. 2 сперматозоони і 2 полярних тільця;
г. 1 сперматозоон і 3 полярних тільця.
3. Спосіб статевого розмноження, за якого розвиток нового організму здійснюється із незаплідненої яйцеклітини:
а. гермафродитизм; б. роздільностатевість;
в. партеногенез; г. поліембріонія.
4. В чоловічих і жіночих статевих залозах в зоні росту міститься 10 000 первинних статевих клітин. Скільки з них утвориться сперматозоїдів та яйцеклітин?
а. 10 000 сперматозоїдів та 10 000 яйцеклітин;
б. 40 000 сперматозоїдів та 10 000 яйцеклітин;
в. 40 000 сперматозоїдів та 40 000 яйцеклітин;
г. 10 000 сперматозоїдів та 40 000 яйцеклітин.
5. Тип розмноження малярійного плазмодія:
а. брунькування; б. шизогонія; в. спороутворення;
г. партеногенез.
6. Які клітини приймають участь в процесі нестатевого розмноження:
а. гамети; б. соматичні; в. залежить від виду організмів;
г. всі відповіді вірні.
7. Біологічне значення статевого розмноження:
а. протягом короткого часу забезпечує величезну кількість нащадків;
б. забезпечує існування виду в природі;
в. забезпечує утворення нових ознак під час онтогенезу;
г. розширює можливості виду пристосовуватися до умов середовища, що змінюються.
8. Розвиток нового організму з незаплідненої яйцеклітини:
а. партеногенез; б. поліембріонія; в. копуляція; г. кон'югація.
9. Тваринний організм, статеві залози якого утворюють жіночі і чоловічі статеві клітини:
а. гермафродити; б. роздільностатеві; в. одностатеві; г. двостатеві.
10. Чоловіча стать:
а. ХХ; б. ХУ; в. жіноча; г. чоловіча.
11. Жіноча стать:
а. ХХ; б. ХУ; в. жіноча; г. чоловіча.
12. Репродукція відбувається у формі:
а. розмноження; б. мутації; в. розвитку; г. росту.
13. Укажіть спосіб розмноження, у результаті якого виникають колонії:
а. живцювання; б. множинний поділ; в. утворення вусів; г. брунькування.
14. Переваги статевого розмноження над нестатевим пов`язані з ...
а. великою кількістю нащадків;
б. значною генетичною різноманітністю нащадків;
в. більшим поширенням нащадків;
г. нижчою чутливістю до дії середовища.
16. Під час якого процесу багаторазово ділиться ядро материнської клітини та вона стає багатоядерною:
а. спорогенез; б. гаметогенез; в. шизогонія; г. брунькування.
12.05
Тема. Репродукція та розвиток.
1. Опрацювати матеріал параграфа 47 - 48 підручника;
2. Вивчити основні поняття теми.
3. Переглянути відео.а. Виконати малюнки 49.1 та 49.2 у зошиті;
б. Порівняльну таблицю статевих клітин перенести з відео до зошита;
в. Записати у зошиті, що означають наступні терміни:
1. гаметогенез;2. оогенез;
3. сперматогенез;4.спермії;
5. полярні тільця;
6. фолікул.
г. Замість висновку виконаєте тести " Закінчи речення"
«Закінчи речення»:
1. Сперматозоїд складається з … 2. У шийці сперматозоїда розміщені …
3. Форма яйцеклітини … 4. Оболонки яйцеклітини … 5. Яйцеклітина рухається за допомогою … 6. Акросома виробляє …
7. Він сприяє …
8. Хвіст забезпечує … 9. Процес дозрівання сперматозоїда триває … 10. Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів … 11. Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається … 12. В результаті процесу запліднення утворюється …
13. Запліднення відбувається в … 14. Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину … 15. Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки …
НАДІСЛАТИ МЕНІ РОБОТУ НА ПОШТУ ДО 19.05 shelukhanova.alla@gmail.com
3. Форма яйцеклітини … 4. Оболонки яйцеклітини … 5. Яйцеклітина рухається за допомогою … 6. Акросома виробляє …
7. Він сприяє …
8. Хвіст забезпечує … 9. Процес дозрівання сперматозоїда триває … 10. Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів … 11. Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається … 12. В результаті процесу запліднення утворюється …
13. Запліднення відбувається в … 14. Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину … 15. Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки …
НАДІСЛАТИ МЕНІ РОБОТУ НА ПОШТУ ДО 19.05 shelukhanova.alla@gmail.com
Комментариев нет:
Отправить комментарий